zondag 6 januari 2013

Op kamers: hoe zorg je voor jezelf?

Je hebt de studie van je dromen gevonden en bent na een pittige intake sessie ook nog eens aangenomen! Sinds begin dit schooljaar studeer je aan de opleiding, maar je bent binnen no time bekaf van al dat op en neer reizen. Soms besteed je zelfs meer uren aan het reizen dan aan school. Kortom, het is tijd om op kamers te gaan! Maar hoe zorg je nou het beste voor jezelf?
Ik woon sinds 1 september 2012 op kamers, dat is nu alweer ongeveer vier maanden geleden. Het bevalt me allemaal prima, het is geweldig. Eerst woonde ik in een klein boeren dorpje in de provincie Groningen, en nu woon ik op een fatsoenlijke reisafstand van o.a. Den Haag en Amsterdam (mijn twee lievelingssteden)! Het is niet al te makkelijk om een kamer te vinden, iedereen wil namelijk de goedkoopste kamer scoren die niet al te klein is. Ik heb eigenlijk ontzettend veel geluk gehad met mijn kamer. Mijn moeder vond een site waar je gratis kunt reageren op kamers (klik), dus waar je geen inschrijfkosten voor hoeft te betalen! Ik vond een goedkope kamer onder de 300 euro per maand die ook nog eens 16m2 is. Na wat gemail stond een bezichtiging gepland, de kamer was super; net onderhouden en bovendien ook leuke, aardige mensen. De dag na de bezichtiging mailde ik de verhuurder dat ik enthousiast was en interesse had, diezelfde dag kreeg ik nog te horen dat ik de kamer gekregen had.

Als je al een kamer hebt, of op kamers gaat, dan is het belangrijk dat je goed voor jezelf kunt zorgen. Je bent nu misschien gewend dat je ouders voor je zorgen, maar straks op kamers zal dit allemaal anders zijn en moet je het allemaal zelf doen. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Hier komen een aantal tips:

Tip 1 ; regel je geldzaken.
Het is belangrijk dat jij je geldzaken goed op orde hebt voor je een kamer huurt. Houd er rekening mee dat je meestal vooraf borg moet betalen voor je kamer. Houd dus altijd wat geld achter de hand voor de borg, maar zeker ook voor leuke spullen voor je kamer. Praat met je ouders, willen ze je helpen of moet je zelf alles bij elkaar sparen en betalen? Je ouders zijn wettelijk verplicht om je tot je 21ste (financieel) te helpen met je studie.

Tip 2 ; zorg voor goed en voldoende eten.
Houd iedere week geld apart voor eten, je moet er namelijk voor zorgen dat je goed eet. Goed eten betekent niet dat je alleen maar duur of A-merken moet eten, maar dat je voldoende groente en fruit eet. Ik eet bijvoorbeeld nooit A-merken, ik eet voornamelijk van Euroshopper producten. Euroshopper is bijna net zo goed als een A-merk, en je hebt heel veel verschillende producten in de schappen liggen. Zo kun je bijvoorbeeld meer geld uitgeven aan verse groente en fruit. Wat ook handig is, is om de aanbiedingen in de gaten te houden.
Tip 3 ; kook!
Elke avond magnetronschotels eten is ongezond en duur en wordt op een gegeven moment nog vies ook. Je hele leven is er voor je gekookt, maar vanaf nu zal je het toch echt zelf moeten doen. Als je moeite hebt met koken, of weinig recepten weet, koop dan een aantal simpele kookboeken. Die kun je overal wel scoren, ik heb de mijne bijvoorbeeld bij de kringloop gekocht. Zorg ook dat je een aantal goede pannen hebt, en deze hoeven echt niet duur te zijn. Kijk even bij de Action voor wat goedkope pannetjes.

Tip 4 ; zorg voor voldoende slaap.
Op kamers gaan betekend niet dat je gelijk in een studentenhuis terecht komt, maar mocht je in een studentenhuis gaan wonen, dan zul je merken dat feesten en gezelligheid daar meestal centraal staat. Dit klinkt allemaal heel verleidelijk, maar slaap is toch wel heel belangrijk voor je. Zorg dus dat je voldoende slaapt, anders kun je de colleges van de volgende ochtend moeilijk volgen.

Tip 5 ; zorg dat jij je thuis voelt.
Dit is misschien toch wel de meest belangrijke tip van allemaal. Als je ergens op een kamer gaat wonen, dan is alles nieuw; de sfeer, de mensen. Je zult dan af en toe een moment hebben dat je nog erg moet wennen aan alles, dus dan is een kamer waar jij je thuis voelt wel erg fijn. Een kamer waar je je even terug kan trekken is belangrijk. Neem spullen mee van thuis en koop leuke nieuwe spullen en richt je kamer in zoals jij dat wil. Dan geeft je kamer je nieuwe en goede energie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.