zaterdag 19 april 2014

10 dingen die je nog niet wist over koffie

Ik ben tegenwoordig weer helemaal verslaafd aan koffie. Nou ja, verslaafd wil ik het eigenlijk niet noemen. Maar, als ik net wakker ben en merk dat ik nog erg moe ben, dan pak ik toch snel een kopje koffie om me wat wakkerder te voelen. Hetzelfde doe ik ook op stage. Op het internet vond ik een aantal feitjes die ik nog niet wist over koffie, en wellicht jullie ook niet, dus daar ga ik het vandaag over hebben.
The English Roses | via Tumblr


  1. Het verhaal gaat dat koffie ontdekt is door herders in Afrika. Ze zagen het effect dat cafeïne had op hun schapen na het eten van koffiebessen.
  2. Koffiebonen heb je waarschijnlijk wel eens gezien, maar wist je dat koffiebonen de pit zijn van een koffiebes? Rode besjes. En die koffiebessen groeien aan bomen.
  3. Koffie werd in eerste instantie niet gedronken, maar gegeten. Afrikaanse stammen mixten koffiebonen met vet, dit waren eetbare energiebommen.
  4. Hawaï is de enige Amerikaanse staat waar koffie verbouwd wordt.
  5. Koffie wordt veel verhandeld in de wereld. Alleen olie wordt meer verhandeld.
  6. Koffiebessen worden geplukt, gedroogd en vervolgens wordt de bes verwijderd en blijft er alleen de koffieboon over. 
  7. In de zestiende eeuw werd koffie verboden door conservatieve Moslimleiders, omdat koffie een raar stimulerend effect zou hebben.
  8. De cafeïne gevonden in koffie is een 'drugs' maar als je een overdosis aan koffie zou willen nemen, dan moet je wel 100 kopjes koffie achter elkaar drinken. En dan overlijdt je alsnog niet aan de overdosis cafeïne, je moet alleen maar meer naar de wc door al het vocht.
  9. Een espresso heeft maar 1/3 van de hoeveelheid cafeïne van een normale 'Lungo' koffie. 
  10. Heb je ooit van een Americano gehoord? Dat is een espresso met water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.