zaterdag 26 januari 2013

Op kamers; hoe regel je je geldzaken?

''Zodra ik achttien ben, ga ik uit huis!'', riep ik altijd tegen mijn ouders toen ik jonger was. En dat is gebeurd, een dag voordat ik achttien werd, ging ik uit huis en vertrok ik uit het hoge Noorden. Mijn studententijd was dan eindelijk begonnen! Op kamers gaan is natuurlijk leuk en aardig, je gaat uit huis en je bent lekker zelfstandig, maar er komt ook nog een financiele kant bij kijken; geld. Hoe regel je nou je eigen geldzaken? Maak een overzicht waar jij allemaal geld voor nodig hebt tijdens je studentenleven. Zoals:
; de borg voor de kamer - dit moet je betalen voordat je in je kamer gaat wonen, de meeste verhuurders vragen tegenwoordig borg. Informeer hier goed naar voordat je een kamer huurt.
; kamerhuur inclusief gas/water/licht/internet/televisie.
; je telefoonrekening. Betaal je dit allemaal zelf, betalen je ouders het of betalen jullie beide een deel?
; collegegeld. Ik zit op het MBO en moet vanaf volgend schooljaar collegeld gaan betalen. Zoveel geld hoest je natuurlijk niet in een keer op, dus spaar hier voor!
; studieboeken, readers, etc. Allemaal dingen die echt nodig zijn en die aardig wat kosten.
; verzekeringen. Vanaf je achttiende moet je je eigen zorgverzekering gaan betalen. Zoek dus van te voren goed uit waar je je gaat verzekeren en hoeveel dit gaat kosten.
; kleding/uitgaan/sporten/hobby's, dit vind ik eerlijk gezegd een bijzaak. Ik betaal dit soort dingen pas wanneer ik mijn vaste lasten al betaald heb en alweer bijna nieuwe stufi krijg.
; eten en drinken. Dit spreekt natuurlijk voor zich als je op jezelf woont.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.