maandag 22 april 2013

Medicatie afhankelijke hoofdpijn: what to do?

Hoofdpijn kan je dag flink verpesten. Zeker als je een zware vorm van hoofdpijn hebt en een kleine straal daglicht al te veel is.. Maar wat doe je dan? In de maand april vertel ik jullie over vier verschillende soorten hoofdpijn, en wat je hier het beste tegen kunt doen. Vandaag ga ik het met jullie hebben over medicatie afhankelijke hoofdpijn.

Deze vorm van hoofdpijn ontstaat door het te vaak innemen van medicijnen. Veel mensen die voor een langere tijd medicijnen innemen tegen hoofdpijn, hebben - als ze eenmaal gestopt zijn met de medicatie - veel minder last van hoofdpijn dan vroeger. Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Zowel het aantal gevallen als de intensiteit ervan vermindert. Geneesmiddelen als ibuprofen, paracetamol en aspirine kunnen bij overmatig gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. De pijn komt vooral voor bij mensen die vroeger migraine hadden en daar nog steeds medicatie voor gebruiken. Volgens artsen is er sprake van medicatie afhankelijke hoofdpijn als men vrijwel dagelijks twee of meer pijnstillers gebruikt.
Tumblr_mk4s63sjup1rhugjro1_400_large
De kenmerken:

  • Dubbelzijdig hoofdpijn.
  • Milde tot matige pijnklachten.
  • Misselijkheid.
De enige behandeling die goed kan helpen bij dit soort hoofdpijn is stoppen met medicijnen. De eerste tijd zal de hoofdpijn sterker terugkomen, in combinatie met misselijkheid en braken. Maar wie goed volhoudt, heeft na een aantal weken al stukken minder last van (en minder vaak!) hoofdpijn. De pijn komt dan niet of in veel mindere mate terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.