woensdag 4 september 2013

Gezond koken voor één persoon

Als je alleen eet, dan eet je al snel een patatje of pizza. Toch kun je dit niet voor altijd blijven doen, want als je op jezelf woont, moet je elke avond alleen eten, en wat doe je dan? Vandaag deel ik een aantal lekkere, gezonde recepten met jullie, die zeer geschikt zijn voor één persoon.
eten


Romige burrito's met paprika
Ingrediënten
♥ 1 bloemtortilla  1 el olijfolie  1/2 kleine rode ui, versnipperd  1/4 rode paprika, fijngesneden  1/2 tl knoflook, fijn geperst  1/2 blikje (400 gram) pintobonen, uitgelekt  een paar schijfjes jalapeño peper  2-3 eetlepels roomkaas  1/4 tl zout  1 eetlepel verse koriander, fijngesneden.
Wat moet je doen?

  1. De tortilla in aluminiumfolie wikkelen en in een voorverwarme oven van 180 graden leggen. In ongeveer 15 minuten heet laten worden.
  2. In een kleine koekenpan op middelhoog vuur de olie verhitten en daarin ui, rode paprika, knoflook en jalapeño peper 2 minuten onder af en toe roeren baken. Bonen toevoegen en 3 minuten al roerend bakken.
  3. Roomkaas en zout aan de pan toevoegen. 2 minuten onder af en toe roeren opwarmen en als laatste de koriander erdoor roeren.
  4. De vulling gelijkmatig over het midden van de tortilla verdelen, oprollen en meteen genieten. 
Pasta met spinazie en boursin
Ingrediënten
♥ 200 gram diepvries spinazie a la crème  150 gram pasta  45 gram boursin  peper  handje cashewnoten.
Wat moet je doen?
  1. Kook de pasta gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  2. Verwarm ondertussen de spinazie in de magnetron of in een pannetje op het vuur.
  3. Giet de pasta af, meng de boursin en spinazie erdoor. Bestrooi met wat peper en cashewnoten.
spag
Rijst met kip, boontjes en satésaus
Ingrediënten
♥ 70 gram rijst  1 kipfilet  150 gram verse zelfgepakte sperziebonen  1 bakje a 265 ml Remia pindasaus.
Wat moet je doen?
  1. Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  2. Snijd de puntjes van de beide kanten van de sperziebonen, was ze en zet ze op een hoog vuur in een laagje koud water. Het water moet nét boven de sperziebonen uitkomen. Zodra het water kookt, vuur laag zetten en ongeveer 8 minuten laten koken.
  3. Snijd de kipfilet in kleine stukjes en verhit 1 eetlepel olijfolie in een wokpan. Zodra de olie heet is bak je de stukjes kipfilet gaar.
  4. Als de kipfilet bijna gaar is voeg je 1 a 2 eetlepels koude pindasaus toe en laat je dit even meewarmen.
soep
Eenpersoons ovenschoteltje
Ingrediënten
♥ 1 kleine courgette  1 flinke tomaat  1 kleine ui  120 gram minikrieltjes  25 gram geraspte kaas  1 ei  1 teentje knoflook  2 tl Italiaanse kruiden  peper  zout  olijfolie.
Wat moet je doen?
  1. Snijd de groenten in dobbelstenen, klop het ei en snijd de knoflook fijn.
  2. Gaar de minikrieltjes voor in de koekenpan of in de magnetron.
  3. Bak de ui glazig in wat olijfolie.
  4. Voeg na enkele minuten de courgette en de voorgegaarde krieltjes toe. Laat dit zo'n 4 minuten staan.
  5. Voeg nu de tomaat toe. Laat het, afhankelijk van de gewenste stevigheid, even staan. 
  6. Roer het geklopte eitje er in tot het begint te stollen.
  7. Giet het mengsel in de ovenschaal.
  8. Strooi de kaas eroverheen.
  9. 20 minuten op 200 graden in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.