donderdag 18 september 2014

Het begin van Disney

Ik ben al sinds kleins af aan een enorme fan van Disney films en dergelijke. Ik had alle films op videoband en alle boeken in mijn kast staan. Ook heb ik meerdere keren Disneyland in Parijs bezocht en kijk ik tot op de dag van vandaag nog steeds regelmatig de films. Omdat ik zeker weet dat ik niet de enige fan ben van Disney, en dit zeker deel met jullie, ga ik jullie vandaag wat geschiedenis over Disney vertellen.
Paris

Walter Elias Disney, een van de meest invloedrijke personen op de amusementswereld van de twintigste eeuw. Al in 1919, op slechts achttien jarige leeftijd, vond hij werk in Amerika als tekenaar. Samen met zijn broer Roy had hij daarnaast een eigen studio. Inmiddels worden de verdiensten van The Walt Disney Company jaarlijks geschat op 35 miljard dollar. En dat allemaal met wat hulp van 's werelds bekendste muis!

Het begon pas echt allemaal toen Walt en zijn broer een aantal scene's hadden gemaakt waarin dieren de hoofdrol spelen. Walt kreeg in die tijd door dat hij zelf niet kon animeren, maar had wel een enorme kennis over het aantal tijd en werk dat het animeren van schetsen in beslag nam. Pas in 1928 ontstond het serieuze werk door de geboorte van Mickey Mouse.

Een grappig feit is dat Mickey bijna Mortimer geheten had. Walter koos in eerste instantie deze naam voor de vrolijke muis, maar zijn vrouw vond Mickey uiteindelijk toch een betere naam. Al snel volgde in de jaren daarna andere bekende filmpjes zoals De Drie Biggetjes (1933) en Donald Duck (1934). Hiermee zat Disney in een stijgende lijn naar succes en in 1937 kwam de allereerste Disney film van volledige speelfilm lengte uit. Deze film, Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, werd meteen een succes en kreeg onder andere een Oscar.

Helaas overleed Walter Disney op 15 december 1966 aan de gevolgen van longkanker. Tijdens deze periode waren de Disney Studios bezig met de film Jungle Book. Ter ere van Walt, omdat hij zo'n ongelooflijke perfectionist was, werd er voor de film Jungle Book extra veel aandacht besteedt aan de afwerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.