zondag 14 december 2014

Rustig worden in je hoofd, de tips

Stress is een regelrechte nachtmerrie. Je hoofd en lichaam maken overuren voor datgene waar je zo ontzettend over aan het piekeren bent. Voel je dat je uitgeteld raakt en dat je er doorheen zit? Met de tips die ik vandaag met jullie deel, word je weer rustig in je hoofd en ontsnap je even aan de stress situaties.



Opruimen is op zichzelf al een ontspannende klus als je er de tijd voor neemt. Maar nog belangrijker is het resultaat; een opgeruimd huis of werkplek. Weinig troep om je heen betekent minder rotzooi in je hoofd.

Schrijf je gedachten op. Gebruik hiervoor pen en papier, dat helpt beter dan notities te maken op je laptop of telefoon, omdat je dan sneller geneigd bent om even op internet en social media te kijken. Als je met de hand schrijft concentreer je je alleen op het schrijven en word je niet afgeleid.

Zie sporten als een manier om je hoofd te legen. Het is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hoofd. Daarnaast heb je de rest van de dag meer energie wat je kunt gebruiken op school of op je werk. Probeer eens een actieve groepsles in de sportschool of maak een boswandeling.

Ademhaling. Ga rechtop in een ontspannen houding zitten of ga op bed liggen. Sluit je ogen en focus je puur op je ademhaling. Laat het niet toe om over andere dingen na te denken. Je merkt dat je rustiger wordt als je diep ademhaalt en het daarna volledig uitblaast.

Wat ontspant jou: lezen, zingen of misschien wel tekenen? Neem hiervoor even de tijd, al is het vijf minuten of een uur. Na die tijd kun je weer rustig verder met waar je mee bezig was.

Denk na en fantaseer over een plek waar je op dat moment graag wilt zijn. Een eiland heel ver weg of een plek waar je de laatste vakantie hebt doorgebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.