zaterdag 12 april 2014

Zeven dingen die je nog niet wist over nagelbijten

Ik ben jarenlang verslaafd geweest aan nagelbijten. Het begon vroeger allemaal in de wachtkamer bij de huisarts of tandarts. Ik was zenuwachtig en begon met nagelbijten en dat resulteerde tot een grote verslaving. Nu, na zo'n tien jaar, ben ik er eindelijk van af en daar ben ik blij mee. Mijn nagels zijn mooi lang en gezond en het ziet er een stuk meer verzorgd uit dan voorheen. Op het internet vond ik een aantal feitjes die jullie waarschijnlijk nog niet wisten over nagelbijten. Vandaag behandel ik die met jullie.



Wist je dat....
... nagelbijten niet standaard over je vingernagels hoeft te gaan? Onder nagelbijten verstaan we ook het afkloven van de teennagels. Officieel word dit podofagie genoemd.

... er verschillende soorten nagelbijters zijn? De één wil gewoon zijn vingertop van het hakende stukje nagel ontdoen. Maar er zijn ook drang en dwangmatige bijters.

... de oorzaak vaak te vinden is in stress? Maar het kan ook komen door verveling, imitatiegedrag en het kan zelfs in de genen zitten.

... nagelbijten helemaal niet zo onschuldig is? Nadat je ongeveer je halve vinger eraf kunt scheuren die aan je afgekloven nagel blijft hangen, zorgt het er ook voor dat je een bron van bacteriën aan je lichaam doneert.

... sommige mensen zelfs doen aan zelfverminking door middel van nagelbijten?

... er vervormingen kunnen ontstaan door het nagelbijten?

... je je kaakgewrichten en tanden kunt beschadigen door nagelbijten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.